Ce mai înseamnă în ziua de azi curajul de a fi tu însuţi?
Pe lângă faptul că avem o societate consumeristă ce
pare a ne consuma ea pe noi înainte de apuca măcar să schiţăm un gest de
autoapărare, fericirea de a fi tu însuţi, lipsit de bagajul imagistic al
lucrurilor devoratoare şi în absenţa eternei comparaţii cu exteriorul voalat de
prejudecăţi al altora (care niciodată nu corespunde în totalitate cu
interioritatea pe care fie încearcă să o modifice, fie încearcă să o ascundă
adânc, atât de adânc încât uită că sunt oameni înainte de orice altceva), pare
a fi ceva abstract. Cine mai e fericit în ziua de azi? Scriind aceste
lucruri, mă întreb constant, iar răspunsul nu e deloc satisfăcător. Îmi doresc
vieţile altora să se plieze pe unicitatea mea, îmi doresc aia şi ailaltă fără a
vedea că, de fapt, am totul deja în mine, precum o mină de aur în care zace
metalul preţios în aşteptarea descoperitorilor. Şi la fel se aplică tuturor,
doar că unii aleg voit să devină orbi, iar alţii sunt orbiţi de strălucirea
falsă a altora. Revin cu întrebarea – cine mai e cu adevărat fericit în ziua de
azi? Cine mai are curajul de a-şi recunoaşte ne-fericirea? Nu mă refer la acele
replici de pseudo-depresiv care cerşeşte atenţie fiindcă am învăţat din atâtea
cazuri – celebre sau nu – că depresia sau orice altă boală mentală te macină
încet pe dinăuntru, lăsând o carcasă care se pliază pe atitudinea societăţii
grăbite să prindă şi următorul minut la intensitate maximă, o societate mai
grăbită să alerge prin conversaţii decât să stea să asculte ce înseamnă fericirea/nefericirea
pentru celălalt. Mă refer la nefericirea reală, recunoscută ca atare şi
încercarea de combatere a unei stări normale prin mijloace normale. Fiindcă ceea
ce se omite atunci când lumea vorbeşte despre nefericire ca o stare profundă de
depresie (deşi nu este) constă în admiterea unui răgaz de a trece şi prin
aceste stări ca prin oricare altele. Experienţa nefericirii nu ne face mai
plăcută fericirea?
Revenind la subiect… fericirea de a fi tu însuţi
înseamnă mai multe lucruri. Înseamnă autenticitate, recunoaştere a
principiilor, a elementului tău (după cum spune Sir Ken Robinson), înseamnă tot
ceea ce trebuie să facă un om pentru a ajunge la desăvârşirea de sine. Dar cum
ajungi acolo, aici se află problema. Încerci să ajungi la tine imitându-i pe
alţi, pornind de la premisa că acei Alţii sunt fericiţi şi deţin reţeta
fericirii tale. Complet greşit. Esenţialul în căutarea oricărui lucru nu este
calea pe care au urmat-o alţii, ci calea pe care ţi-o construieşti chiar tu. Mi-a
luat 19 ani să învăţ că dacă încerci să fiu ca altcineva, dacă încerc să mă
pliez pe modelul existenţial al altei persoane (care mai mult ca sigur nu e
conştientă în totalitate de sinele expus aşa cum sunt conştienţi cei care-l
privesc), atunci mă îndepărtez iremediabil de la propria mea metodă de a fi. Şi
ce poate fi mai incitant decât să descoperi şi să descrii eventual cum vezi tu
lumea ca pe un întreg ce te conţine şi pe tine, oferindu-ţi libertatea de a alege
aproape în fiecare moment cine vei fi.
A fi tu însuţi înseamnă a fi şi nefericit, la fel
cum îţi doreşti să depăşeşti această stare pentru a ajunge la fericire. Curajul
de a recunoaşte cele două extreme ca fiind integrate în fiinţa ta înseamnă
răsturnărea de viziune cu privire la cine eşti şi cine poţi deveni. Nefericirea,
la fel ca şi fericirea, te conturează într-un context universal în care omul
descoperă prin erori şi întrebări neelucidate, dar digerate într-o singurătatea
deplină, acestea se preschimbă în moduri de a fi şi raportarea personală la
lume. Fără a încerca, nu poţi nici reuşi, nici
eşua. Iar eu cred că despre asta este viaţa.
Fericirea/nefericirea, pe lângă faptul că sunt doar
pure stări mentale care provin din frustrări latente, sunt şi concepte cu care
omul lucrează pentru a-şi defini poziţia într-o societate dezrădăcinată. Pentru
că individualul reflectă generalul, iar generalul e compus din indivizi. Iar un
individ care se luptă constant cu redobândirea unor repere valide într-o
comunitate zdruncinată de noi şi noi probleme care necesită un grad din ce în
ce mai rapid de adaptare, ei bine, acest individ reflectă la nivel micro
dilemele ancestrale. Soluţia pentru acest individ – ca să evite noi frustrări –
este să afunde în sine şi să iasă de acolo schimbat. Oamenii care nu se
schimbă, ci doar îşi accentuează şi mai profund stările de angoasă disperată de
dinainte sunt condamnaţi să vadă, dar să nu înţeleagă ceea ce văd. Mă aflu
printre ei.
Scriu acest articol deoarece simt că numai scriind
am o oarecare coerenţă, deşi atunci când recitesc, aceasta se pierde în dorinţa
de a mai adăuga încă şi pe tot, cizelând, dar repetând aceeaşi disperare – nu pot
ajunge la sine. Sinele e blocat pe undeva, s-a rătăcit în momentul în care i-am
zis că e cazul să se maturizeze, că mai are puţin şi trebuie să fie un adult
independent şi serios… iar asta mi-a adus seriose nefericiri. Mai scriu acest
articol în speranţa că poate şi altcineva se regăseşte (măcar într-o
propoziţie, oricât ar fi ea de clişeică) în vâltoarea
hormo-existento-autocritico-depresivo de a fi.
Închei prin câteva recomandări de lectură/vizionat:
- Cărţile lui Sir Ken Robinson, dar şi discursurile lui de la Ted
- The School of Life
- Anna Akana
- Cărţile lui Erich Fromm
Sursa: Pinterest |
Comentarii
Trimiteți un comentariu