Jurnal de lectură (IV)
Octavian
Paler: “Viaţa pe un peron”
|
“Modul
în care un om îşi acceptă destinul este mai important decât însuşi destinul
său” – Wilhelm von Humboldt
Astfel începe extraordinara carte
a lui Octavian Paler, într-un mod năucitor care te obligă să te întrebi: “Oare
eu cum am făcut?”, iar pentru a afla răspunsul, trebuie să dai la o parte
cobrele, câinii şi singurătatea dintre paginile următoare, să realizezi o
introspecţie amplă a sinelui în paralel cu evoluţia personajului masculin.
Anul apariţiei este unul extrem
de esenţial din punctul meu de vedere (1981) deoarece, dintre anumite povestiri
şi/sau fragmente din cele două personaje existente, reiese lupta autorului cu
regimul comunist. Spre exemplu, trecutul Eleonorei:
- Ø Fuga din oraşul asaltat de acei dresori manipulatori
- Ø Teama faţă de pedeapsa cu moartea (atât Eleonora, cât şi partenerul ei de discuţii telefonice sunt ameninţaţi prin agresiuni repetitive)
- Ø Instigarea la violenţă suprimată imediat pentru a putea controla masele (lumea este înnebunită să cerceteze cauza spargerii becurilor de iluminat, apoi îşi doresc să scape de câinii imposibil de controlat prin angajarea de aşa-zişi “dresori”, ca ulterior, să se închidă cu totul pentru a evita confruntarea cu puterea dobândită atât de facil de către aceştia din urmă: “Singura grijă a fiecăruia era să se apere de primijdie. Ce importanţă avea că, punând gratii, fiecare camera se transforma într-o celulă? Oamenii, se pare, nu mai aveau încredere decât în aceste celule.”)
Însă toate acestea sunt o părere,
o reflexie… să revenim la “adevărata” poveste. Până la urmă, care este
subiectul pe care-l tratează această scriere impresionantă prin amploarea de
informaţii?
Se pune problema omului ca
“mangustă imperfectă” (mangusta este imună la veninul cobrei, însă omul nu, iar
de aceea riscă să fie “muşcat din faţă
ori din spate”);
Cititorul este supus unei alte
realităţi a minţii, şi anume ce impact are repetiţia asupra conştiinţei:
“Pe măsură ce înaintezi în
emoţie, te apropii şi de sfârşitul ei. Nimic nu te poate salva. Nu există decât
frumuseţi trecătoare. Eternă e doar tăcerea.
Concertele care întrerup tăcerea nu fac decât s-o tulbure câteva clipe
ca o piatră care loveşte suprafaţa încremenită a unui lac. Atât durează muzica.
Atât durează cât şi cercurile concentrice de pe luciul unui lac. Restul, da,
restul e tăcere. Orice am face. Concertele sunt ca şi noi. Accidente ale
tăcerii. O, dacă am putea să ne întoarcem de la jumătatea unui concert spre
începutul lui! Dar nu se poate.”
Cum percepem un ţipăt de
disperare ce stă ascuns în fiecare dintre noi:
Credit: Tumblr |
“Ţipătul dizgraţios şi disperat,
aproape animalic, al acelei femei sfâşiase brutal tot ce ţesusem eu cu grijă
ani de zile. Fericire? Lumină? Frumuseţe? Gogoşi! Cacealma, domnilor. Nu există
decât ţipătul şi tăcerea. (…) Mi-am dat seama că ţipetele există. Însă nu le
auzim. Nu vrem să le auzim. Suntem surzi, iar cei care ţipă se chinuiesc să
ţipe mai tare văzând că nimeni nu-i aude. (…) Ca să recapeţi senzaţia că eşti
om trebuie să observi că te aude cineva. Altfel înnebuneşti. Şi ca să nu
înnebuneşti, ţipi şi mai tare.”
Ori cum se poate să descifrăm o
“mască de sticlă”:
“… mă persecuta ideea că toţi în
jur aveau măşti de sticlă. Eu singur umblam cu chipul meu adevărat şi
vulnerabil(…) Devenisem o ciudăţenie, probabil, din moment ce măştile erau
normale.”
Toate acestea se află în primele
45 de pagini ale romanului, în caz că mai aveaţi nevoie de motive pentru a
începe să citiţi chiar acum.
Cred că totuşi ideea principală
se distinge pe acel peron unde “noi nu
existăm pentru ei. Nimeni nu există pentru altul. Nu există decât cursa
fiecăruia. În clipa în care se opreşte, moare. De aceea, toţi trebuie să fie
surzi. Piciorul pe accelerator şi privirea fixă pe şoseaua unde gonesc. Atât. Restul…
restul nu contează… iar noi, fetiţo, suntem <<restul>>, înţelegi?”.
Moartea devine astfel subiectul principal de discuţie al celor doi care
aşteap tă să-şi încheie ciclul vieţii printr-o ultimă spovedanie (unde îşi pot
înţelege atât păcatele/ greşelile proprii, dar şi pe cele ale partenerului de
aşteptare).
Însuşi profesorul dezbate cu
sine, dar şi cu fiecare dintre cei care au acceptat să-i judece cazul. Un caz
cu cobre, coşmaruri şi pustiul drept martori. Personajul masculin are nevoie de
puterea viselor, de capacitatea unei femei aproape imparţiale (în ultima
scrisoare adresată lui, Eleonora combină vieţile şi temerile lor pentru a
pătrunde mai adânc în interiorul propriu, pentru a-şi elibera sufletul înainte
de plecare) pentru a-şi acceptă soartade “mangustă
imperfectă care se luptă cu sine însăşi.”
Aşteptarea lui se termină în
momentul în care decide să-şi înfrunte fiara: “Plec, domnilor. Doamne, apără-mă
de mine însumi.”, momentul vizualizării propriei umbre sub formă de cobră.
Peronul nu este altceva decât un
loc unde cei care urmează să fie judecaţi de o forţă superioară trebuie mai
întâi să pornească singuri pe drumul patimilor (profesorul s-a născut “gata răstignit”)
şi asta doar după ce şi-au încheiat socotelile cu propria persoană.
Comentarii
Trimiteți un comentariu