Jurnal de lectură (III)
Haruki
Murakami: “Pădurea norvegiană”
|
Mai trebuie oare să menţionez
faptul că Toru Watanabe, protagonistul acestei cărţi, se comportă cât se poate
de actual în conformitate cu norma tinerilor de astăzi care-şi doresc stigmatul
de “antisocial” când ei, de fapt, tânjesc după atenţia tuturor? Spre deosebire
de “evoluţia” generaţiei-internet, Watanabe nu încearcă să-şi creeze o falsă
identitate pentru a se integra, ci pur şi simplu se izolează deoarece nimeni
(cu toate că Midori încearcă, însă Toru o respinge şi se ascunde de ea) nu-i
poate înţelege în totalitate frustările, traumele, temerile, dar, mai ales,
dragostea lui pentru Naoko… o dragoste care nu poate fi pătrunsă nici de
cititor fiindcă stilul autorului (care este fantastic!) ne pierde în multiple
scene cu o încărcătură emoţională anormală, aş putea spune.
“Când
te trezeşti în beznă, singurul lucru pe care-l poţi face este să închizi ochii
şi să încerci să te obişnuieşti cu întunericul.”, spunea Reiko într-o scrisoare adresată lui
Watanabe.
M-am gândit să abordez acest
roman fascinant din 4 perspective, iar acestea ar fi, pe rând, următoarele:
“Pădurea norvegină” este o carte cuprinzătoare! Abordează teme dintre
cele mai complexe şi oferă un suspans incitant celui care citeşte la fiecare
pagină…
Ø Moartea, privită din mai multe unghiuri (sinucidere,
boală fatală, trecerea timpului imposibil de evitat) urmăreşte aproape fiecare
destin şi are un impact mai mult sau mai puţin conştient (“fântana”- menţionată
la începutul romanului- în care “s-a aruncat” Naoko, spre exemplu);
“Moartea nu se află la polul opus
al vieţii, ea face parte din viaţă.”
Ø
Normalitatea
cerută din partea unei societăţi imperfecte (lupta contra sistemului; un
exemplu ar fi lupta lui Midori cu ceilalţi cursanţi de la clubul de muzică
populară care-l citeau pe Marx, ea neînţelegându-l: “-Un individ a ţipat la mine:<<Chiar nu înţelegi nimic? Ce ai în
creierii ăia?>>(…) M-am înfuriat şi i-am spus că recunosc că nu sunt
deşteaptă, că fac parte din clasa muncitoare, dar tocmai acestei clase
muncitoare i se datorează mersul înainte al lumii, clasa asta care este
exploatată…(…) Eu sunt un om simplu. Cu revoluţie sau fără revoluţie, clasa
muncitoare merge înainte, pentru omul de rând nu se schimbă nimic…”, cu
alte cuvinte, Midori vorbeşte despre o revoluţie care nu revoluţionează ceva
anume, ci este doar umplută cu… neologisme neînţelese);
Ø
Această
normalitate se agaţă-n luptă cu anormalitatea acelor persoane care nu se pot
adapta decât perfecţiunii absolute, dar care realizează că se auto-exilează în
nebunie, delir… (Naoko, Reiko, Midori, chiar şi Watanabe);
Ø
Dragostea
imposibilă care se naşte în/din toate persoanejele, fiind uneori un pretext
pentru un abandon sigur în sentimentul de meloncolie;
Nicio relaţie de iubire nu se
încheie într-un mod… idilic. Kizuki se sinucide când putea împărţi lumea cu
Naoko, Hatsumi îşi mutilează sufletul într-o dragoste inocentă, fără vreun
viitor, Naoko alege să se sinucidă şi ea încet, din punct de vedere mental,
lăsându-i lui Toru speranţa viitorului… Oare protagonistul este predispus la
aceeaşi soartă ca cea a prietenilor săi?
Din punctual meu de vedere,
această abordare a scriituri este tipic
japoneză fiindcă există o asemănare izbitoare între roman şi anime-urile pe
care le-am văzut prin prisma conflictului interior al personajelor. Fiecare caracter
în parte are o poveste demnă de a deveni subiect de roman, însă, împreună,
conturează societatea imperfectă care-şi îndeamnă oamenii să nu-şi lase
prejudecăţile la o parte (misoginismul cu care este tratată Midori la curs); o
societate care-şi obligă cetăţenii să pătrundă într-un sistem mucegăit, care nu
oferă vreun loc şi schimbării…
Yuko- " ef A tale of melodies/memories" |
Romanul devine astfel o creaţie extrem
de profundă, care marginalizează
(prin comparaţie) lumea exterioară cu cea interioară. Watanabe este pentru
mulţi puntea care desparte cele două lumi, însă pentru el nu există decât o aţă
subţire care se rupe după sfârşitul lui Naoko, dar care se poate reînnoda odată
cu apariţia lui Midori.
Dragostea atinge cote dramatice, analiza ei trecând prin
sexualitate, dar şi prin lumina romantică a percepţiei, a senzaţiilor….
Nu am să comentez deznodământul deoarece
nu vreau să vă stric plăcerea lecturii, dar am să menţionez doar că ultima
secvenţă, cea când Reiko decide să-l viziteze pe Toru, mi-a displăcut total. După
ce citiţi cartea, putem să discutăm amănuntele acestei critici negative aduse
la geniul lui Murakami, dar, până atunci, vă mai ofer un citat care reflectă perfect
şi filosofia mea de viaţă, într-un mod cât se poate de practic şi (aparent)
simplist:
“-N-ar
trebui să uiţi că viaţa este ca o cutie de fursecuri!(…) Ştii cum se asortează
fursecurile, nu? Unele îţi plac, altele nu. Le mănânci mai întâi pe cele
care-ţi plac şi rămân la urmă cele care nu-ţi plac. Eu aşa gândesc ori de câte
ori mi se întâmplă ceva care nu-mi convine. Dacă reuşesc să fac şi ce nu-mi
convine, pe urmă e simplu. Viaţa e ca o cutie de fursecuri!” (vorbele de duh ale lui Midori).
Mai e nevoie să vă spun cât de
mult ador acest roman sau v-am făcut poftă de lectură (poate şi de fursecuri)?!
Vă recomand sincer această opera de artă dacă vreţi să aprofundaţi fiecare componentă
a vieţii! Lectură plăcută!
Comentarii
Trimiteți un comentariu