Jurnal de lectură (I)
Gillian Flynn: “Fata dispărută” |
Personajul Amy este, într-adevăr,
unul care are ca trăsătură dominantă de caracter manipularea, însă nu se
încadrează perfect în orice tipar. Nebunia ei obsesivă ajunge până în pragul în
care-şi înscenează propria dispariţie numai pentru a-şi pedepsi soţul incapabil
să o iubească dincolo de orice fel de mască, stereotip, situaţie
materială/socială (toate acestea fiind din perspectiva ei).
Nu am să dezbat cartea fiindcă
puteţi citi nenumărate critici pe internet; eu îmi doresc să ating latura scriituri
şi a felului prin care acţiunea ajunge în subconştientul cititorului. Ceea ce
citiţi este strict părerea mea, felul în care am perceput cartea şi mesajul ei,
mai mult sau mai puţin ascuns.
Trebuie să admir felul atât de
complicat şi atât de bine analizat în care scriitoarea a răsucit personajele,
devenind astfel ea însăşi un păpuşar instruit (asociere cu marionetele primate
cadou de către Nick) şi extrem de intuitiv. A controlat acţiunea încă de la
început, lăsându-ne să avem despre personaje o primă impresie care se va dovedi
a fi incredibil de ireală. Prin acest control până şi noi, cei care stăm în
spatele foii, am fost păcăliţi de spectacolul cu marionete care se desfăşura
înaintea ochilor noştri. Recunosc, l-am batjocorit pe Nick în mintea mea dornică
de a încadra personajele într-un model, făcându-l pe el antagonistul, ca apoi
să-mi regret afecţiunea şi compasiunea pentru “Uimitoarea Amy” şi să-i ridic un
piedestal soţului în ultimele capitole. Astfel, Gillian Flynn mi-a demonstrat,
prin însăşi povestea acestui roman, să nu mă încred în
spusele/gesturile/credinţa/principiile nimănui, fiindcă trecutul are o pondere
cu mult mai importantă în viaţa personajelor. Precum admite şi Amy într-unul
dintre capitole:
“Singura
şi unica. Există o responsabilitate nedreaptă care apasă asupra ta când eşti
copil unic- creşti ştiind că n-ai voie să dezamăgeşti, nici măcar să mori n-ai
voie. Nu mai are cine să te înlocuiască; tu eşti chestia. Nevoia de a fi
perfectă te duce la disperare; în plus, eşti şi beată de putere. Aşa se croiesc
tiranii.”
Premeditarea este subiectul
principal care se-nvârte în jurul fiecărei fapte săvârşite de personaje, mai
ales de Amy. Aceasta ajunge să răzvrătească până şi doi gemeni unul împotriva
celuilalt, să se joace cu minţile “prietenilor” (Hillary, Desi, Noelle) astfel
încât îi transformă fie în obsedaţi care vor să-i fure identitatea (când EA,
Amy era aceea!) ori în psihopaţi cu o singură dorinţă păstrată toată viaţa (tot
EA se încadrează şi aici).
Cred că Amy Dunne face totul din
ură pentru perfecţiune, însă cine sunt eu să judec comportamentul unei femei
egocentric şi de nestăpânit (chiar dacă Nick încearcă în final, tot Amy găseşte
soluţia care să o compromită cel mai puţin, anulând şansa de evadare a soţului
sechestrat prin minciuni, ameninţări şi poate? un dram de iubire obsesivă)
Soţii Dunne se potrivesc în
pofida evenimentelor, se contopesc în felul lor de a fi, neputând să o ia de la
capăt unul fără celălalt.
De asemenea, consider că Gillian,
artistă a cuvintelor, a creat aceste tipare sub forma unui cerc; a pornit de la
proaspăta căsătorie, unde totul este îmbrăcat în fericire, apoi a transformat
soţul într-un tiran, ca apoi să întoarcă acest stigmat şi către soţie, având un
cuplu de manipulatori mentali; pe urmă, soţia se căişte, iar soţul vrea s-o
ucidă şi să se răzbune. În final, dragostea lor imposibilă învinge şi dă
naştere la… vă las să citiţi cartea, în caz că nu aţi avut ocazia până acum.
În încheiere, aş vrea să
menţionez şi aceste fraze, unde se descrie societatea oamenilor (de azi)
lipsiţi de autenticitate:
“…sufeream
de o lehamite densă, opacă. Mi se părea că nu mai era nimic de descoperit.
Societatea noastră era un derivate
ruinat complet (deşi cuvântul derivat, când
e critic, este el însuşi un derivat). Eram primele fiinţe umane care n-aveam să
vedem niciodată nimic pentru prima oară. Ne holbam la minunile lumii cu ochi
goi, necopleşiţi(…) Le văzusem literalmente pe toate(…) Nu ştiu dacă în
momentul ăsta mai suntem oameni, cei mai mulţi dintre noi, crescuţi cu
televizorul şi filmele, acum şi cu internetul…”
Restul fragmentului îl
puteţi descoperi citind acest superb roman atât de intrigant! Lectură plăcută!
Comentarii
Trimiteți un comentariu